دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

یادداشت| اتومبیل‌های خودران، گامی به سمت ایمنی جاده‌ها

یادداشت| اتومبیل‌های خودران، گامی به سمت ایمنی جاده‌ها
خودرو‌های خودران که زمانی در فیلم‌های علمی تخیلی دیده می‌شدند، به سرعت در حال تبدیل شدن به یک مساله عادی هستند این وسایل نقلیه خودران نوید یک انقلاب حمل‌ونقل را می‌دهند
کد خبر : 915306

خبرگزاری علم و فناوری آنا، امین اباذری؛ خودرو‌های خودران که زمانی در فیلم‌های علمی تخیلی دیده می‌شدند، به سرعت در حال تبدیل شدن به یک مساله عادی هستند. این وسایل نقلیه خودران نوید یک انقلاب حمل‌ونقل را می‌دهند، افزایش ایمنی، کاهش ترافیک و حتی امکان رانندگی برای کسانی که نمی‌توانند خودشان رانندگی کنند. اما سوالی که وجود دارد این است که: آیا آنها واقعا ما را به سمت آینده‌ای امن‌تر هدایت می‌کنند؟

طرفداران معتقدند خودرو‌های خودران پتانسیل کاهش قابل توجه تصادفات را دارند. از آنجا که خطای انسانی عامل اصلی حدود ۹۰ درصد تصادفات است. خودرو‌های خودران، مجهز به مجموعه‌ای از سنسور‌ها و دوربین‌ها، درک ۳۶۰ درجه از محیط اطراف خود و زمان واکنش بسیار سریع در مقایسه با رانندگان انسانی دارند. بر خلاف ما، آنها همچنین در برابر عوامل رایجی در تصادفات همچون خستگی، حواس پرتی و مسمومیت مصون هستند.

با این حال، تصادفات اخیر مربوط به خودرو‌های خودران، سایه‌ای از تردید را ایجاد کرده است. یک مطالعه اداره ملی ایمنی ترافیک بزرگراه (NHTSA) در سال ۲۰۲۲ نشان داد که وسایل نقلیه تسلا مجهز به سیستم‌های پیشرفته کمک راننده (ADAS) در مقایسه با خودروسازان دیگر درگیر تعداد نامتناسب بالایی از تصادفات بودند. حوادث مربوط به خودرو‌های خودران (Waymo) و (Cruise) نیز گزارش شده است، اگرچه بسیاری از آنها جزئی بوده و وسایل نقلیه دیگر با آنها برخورد کرده‌اند.

کجا ایستاده‌ایم؟

داده‌های مربوط به ایمنی خودرو‌های خودران یک چشم انداز پیچیده و همیشه در حال تغییر است. در حالی که برخی از تصادفات باعث ناراحتی شده است، مهم است که در نظر بگیرید که بسیاری از آنها جزئی بوده و درگیر اقدامات سایر رانندگان بوده است. علاوه بر این، برخی از مطالعات نشان می‌دهند که فناوری رانندگی خودران ممکن است از نظر ایمنی همتراز با رانندگی انسان باشد یا حتی از آن فراتر رود.

همچنین لازم به ذکر است که با توجه به اینکه اکثر خودرو‌های خودران که در خیابان‌ها هستند توانسته اند سطح ۲ خودرانی را کسب کنند و این مسأله به این معنی می‌باشد که در همه شرایط راننده باید پشت فرمان خودرو حاضر باشد و تمام حواس راننده به محیط اطراف و جاده باشد و در صورت لزوم کنترل خودرو را به دست بگیرد. پس در بسیاری از موارد تصادف باز هم نمی‌توان سیستم کمک راننده پیشرفته را مقصر دانست.

             
اتومبیل‌های خودران، گامی به سمت ایمنی جاده‌ها

عوامل موثر در آینده خودروهای خودران

توسعه: یکی از پایه‌هایی که خودرو‌های خودران بر آن استوار هستند هوش مصنوعی است با توسعه هوش مصنوعی که امروزه شاهد رشد بسیار سریع این دانش هستیم، می‌توانیم امیدوار باشیم خودرو‌های خودران نیز در آینده نزدیک هوشمندانه‌تر و دقیق‌تر عمل کنند و همچین از آنجا که این مدل‌های هوش مصنوعی با استفاده از مجموعه داده‌ها آموزش می‌بینند می‌توانند از اشتباهات گذشته درس بگیرند و اشتباهی که یک خودرو در یک سر دنیا انجام داده است را دیگر خودرو‌های خودران در تمام دنیا تکرار نکنند.

آزمایش مستمر: فناوری خودران هنوز در مراحل شکل گیری است. آزمایش مداوم در محیط‌های کنترل شده و سناریو‌های دنیای واقعی برای اصلاح فناوری و شناسایی نقاط ضعف بالقوه بسیار مهم است.

مقررات و استاندارد‌های قوی: مقررات واضح تعریف شده و استاندارد‌های ایمنی دقیق برای اطمینان از اینکه خودرو‌های خودران به طور ایمن در جاده رانندگی می‌کنند، بسیار مهم هستند. این استاندارد‌ها باید جنبه‌های فنی وسایل نقلیه و همچنین دستورالعمل‌هایی برای رسیدگی به موقعیت‌های غیرمنتظره و ملاحظات اخلاقی را در بر گیرند.

ایجاد اعتماد عمومی و آموزش عمومی: برای پذیرش گسترده، جلب اعتماد عمومی ضروری است که شامل آموزش مردم در مورد فناوری خودرو‌های خودران، قابلیت‌ها و محدودیت‌های آن است، ارتباطات باز و شفافیت در مورد اقدامات ایمنی و خطرات بالقوه کلیدی برای تقویت اعتماد عمومی خواهد بود. خودرو‌های خودران پتانسیل ایمن‌تر کردن جاده‌های ما را ارائه می‌دهند، اما دستیابی به این چشم‌انداز مستلزم توسعه مداوم، آزمایش‌های دقیق و ایجاد مقررات روشن است همچنین با رشد فناوری خودران و هوش مصنوعی، می‌توان انتظار داشت که در آینده نه چندان دور شاهد خودرو‌های خودران ایمن‌تر و مطمئن‌تری باشیم که در کنار ما در جاده‌ها حرکت می‌کنند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته